Fietsverbod in weekend; verwijdering middenberm Karel Doormanlaan geopperd | Postiljon
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=12758819&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=postiljon.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=270,271,272" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo postiljon.nl
De bedoelde opgehoogde middenberm (links) op de Karel Doormanlaan. Tekst en foto: Peter Zoetmulder / Postiljon
De bedoelde opgehoogde middenberm (links) op de Karel Doormanlaan. Tekst en foto: Peter Zoetmulder / Postiljon

Fietsverbod in weekend; verwijdering middenberm Karel Doormanlaan geopperd

  •   668 keer gelezen   Actueel

De discussie over de verkeers(on)veiligheid in het Dorp is nu helemaal opgelaaid, na het tweede ernstige ongeluk - binnen twee weken - op vrijdagmiddag 8 maart op precies dezelfde plek waar op 27 februari een ander ernstig ongeluk plaatsvond. De gemeente heeft, in tegenstelling tot vorige keer, nu per direct besloten tijdelijk al het fietsverkeer in de Eerste Stationsstraat te verbieden (zie de fotoserie van zaterdag 9 maart, onderaan dit artikel). Vrachtverkeer, met een verkeersbegeleider in de cabine, mag er nog steeds rijden. De kritiek op de trage aanpak van de situatie rond de gevaarlijke bocht naar de Karel Doormanlaan neemt met de dag toe.

Niet alleen de plaatsing van een extra stoplicht bedoeld voor (brom)fietsers en dat als eerste op groen gaat, kan de veiligheid op de kruising Eerste Stationsstraat/Karel Doormanlaan vergroten, zoals al eerder bepleit in deze krant (zie de Postiljon van 7 maart).
Er is nog een andere zinvolle (nood)maatregel mogelijk: verwijder zo snel mogelijk de opgehoogde middenberm op Karel Doormanlaan uit het wegdek of kort deze flink in. Dan kunnen vrachtwagens in ieder geval een ruimere bocht naar rechts maken zodat fietsers minder makkelijk in de knel komen in die bewuste bocht.
Deze laatste eye-opener (verwijdering middenberm) is begin vorige week met veel bevlogenheid naar voren gebracht door een inspreker uit Zoetermeer, de heer Goemans, en wel op de plenaire commissievergadering van 4 maart. De heer Goemans liet op overtuigende wijze zien, ondersteund door filmpjes en schetsen van de huidige en voorgestelde nieuwe verkeerssituatie, hoe er op zeer korte termijn aan een (nood)oplossing kan worden gewerkt.

Niet weer
De heer Goemans: 'Op 27 februari zagen we 's-morgens vroeg de traumahelikopter vliegen. Het zal toch niet weer de kruising Eerste Stationsstraat met de Karel Doormanlaan zijn? Het was weer het geval. Kan daar niet wat aan gedaan worden?'
De heer Goemans liet vervolgens de ongevallen op de bewuste kruising de revue passeren: 21 januari 2009, 17 mei 2011, 1 december 2011, 12 juni 2013, 14 november 2014, 6 juli 2015, 14 april 2017, 11 januari 2018, 13 januari 2018, 16 mei 2018, 26 mei 2018, 20 juli 2018, 16 februari 2019 en 27 februari 2019.
Goemans: 'Het zijn niet alleen kleine kinderen die daar verongelukken, het zijn ook volwassenen, iedereen kan daar verongelukken want ze komen in de knel met een vrachtwagen die naar rechts gaat. Maar zo moeilijk moet het toch niet zijn om de verkeerssituatie te veranderen? Want zo ingewikkeld is het daar niet.'

Overtuigende presentatie
In de presentatie liet de heer Goemans zien hoe elke keer weer lange vrachtwagens vanwege de verhoogde middenberm op de Karel Doormanlaan de bocht naar rechts moeten afsnijden en met de (achter) wielen op de fietsstrook naast de stoep uitkomen. 'Elke vrachtwagen die komt snijdt die bocht in.'
Een veel veiliger situatie en een super goedkope oplossing liggen naar zijn mening voor het grijpen: plaats het verkeerslicht voor auto's op de Eerste Stationsstraat iets terug, verwijder de middenberm op de Karel Doormanlaan of kort deze in, haal de stopstreep voor het verkeerslicht aan de andere zijde van de weg ook iets terug, en plaats tevens een apart fietsverkeerslicht op de Eerste Stationsstraat, waarbij fietsers als eerste aan de beurt zijn. Het was in alle opzichten een duidelijk verhaal.

Memo half april
Zowel vanuit Zo! Zoetermeer als de Lijst Hilbrand Nawijn (LHN) en de PvdA werden nog vragen aan wethouder Marc Rosier gesteld over wat er binnenkort gaat gebeuren. Alle partijen drongen aan op een snelle aanpak. Wethouder Rosier gaf toen (op 4 maart) nog aan dat hij het onderzoek van de politie afwacht over de oorzaak van het ongeval en daarna zal bekijken wat de mogelijkheden zijn. Hij zegde toe dat er half april (!) een memo naar de raad gaat.
De tijd dringt echter: het ongeluk op 8 maart toont nogmaals aan dat snelle en doortastende maatregelen gewenst zijn, en die zijn mogelijk. Een (tijdelijk) fietsverbod dat nu als een soort paniekreactie is genomen, is geen daadwerkelijke oplossing van het probleem.


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=12758819&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=postiljon.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=270,271,272" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=12758821&size=160x600&promo_sizes=120x600&promo_alignment=center&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=postiljon.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=270,271,272" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=12758822&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=postiljon.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=270,271,272" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=12758817&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=postiljon.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=270,271,272" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>

Poll

<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=12758818&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=postiljon.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=270,271,272" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=12758820&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=postiljon.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=270,271,272" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>